Zespół Szkół nr 3 w Łańcucie realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich „Zdobywanie nowych doświadczeń zawodowych poprzez staże zagraniczne”

Celem projektu jest dostosowanie kwalifikacji uczniów do poziomu zgodnego z wymogami europejskiego rynku pracy oraz poprawa jakości kształcenia i szkolenia zawodowego
w ramach współpracy europejskiej.
Dofinansowanie projektu z UE: 451 884,06 PLN

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 19 lipca 2018 r. podjęła decyzję o zatwierdzeniu do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego wniosków umieszczonych na liście rezerwowej akcji 1 sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe programu Erasmus+ konkurs 2018

Projekt „Zdobywanie nowych doświadczeń zawodowych poprzez staże zagraniczne” (4 tygodniowe praktyki zawodowe w Irlandii) realizowany jest przez Zespół Szkół nr 3 w Łańcucie w okresie od sierpnia 2018 do grudnia 2019. Instytucją goszczącą jest irlandzka firma Your International Training.

Your International Training to prężnie funkcjonująca irlandzka organizacja działająca w dziedzinie rozwoju zawodowego i edukacji. Od dziesięciu lat jest partnerem projektów mobilności dla szkół ze wszystkich krajów Unii Europejskiej oraz innych państw nie będących jej członkami.
Projekt jest przeznaczony dla uczniów klas drugich i trzecich, w wieku od 17 do 19 lat, w zawodach technik organizacji reklamy, technik fryzjerstwa, technik ekonomista, technik handlowiec, oraz 4 opiekunów – nauczycieli ZS3.

Staże zagraniczne będą realizowane w dwóch terminach:
  • marzec 2019 (rok szkolny 2018/2019) – 17 uczniów: 8 technik usług fryzjerskich (3F), 4 technikekonomista (2A) i 5 technik handlowiec (2A)
  • październik 2019 (rok szkolny 2019/2020) – 17 uczniów: 8 technik usług fryzjerskich (3B), 5 technikekonomista (2A) i 4 technik organizacji reklamy (3B)
Celem głównym projektu jest dostosowanie kwalifikacji uczniów do poziomu zgodnego z wymogami europejskiego rynku pracy oraz poprawa jakości kształcenia i szkolenia zawodowego w ramach współpracy europejskiej. Cele szczegółowe obejmują następujące zagadnienia:
  • przyswojenie nowych umiejętności i praktycznej wiedzy z zakresu technologii i technik stosowanych w irlandzkiej branży fryzjerskiej, ekonomicznej, handlowej i reklamowej
  • przygotowanie do elastycznego zatrudnienia i samozatrudnienia,
  • doskonalenie i poprawę sprawności posługiwania się językiem angielskim,
  • kształcenie postaw przedsiębiorczości, asertywności, kreatywności i otwartości na nowe działania
  • rozwijanie kompetencji społecznych i międzykulturowych,
  • poprawa jakości pracy szkoły
  • zwiększenie atrakcyjności kształcenia zawodowego w powiecie i regionie
  • ze strony partnera zapewnienie staży na wysokim poziomie, zwiększając perspektywy kariery i rozwoju osobistego uczestników

Nasz partner – Your International Training zapewni dla naszych uczniów staże w lokalnych firmach. Program praktyki jest ujęty w harmonogramie kształcenia dla poszczególnych zawodów. Jest on również zgodny z podstawą programową dla praktyk w trakcie szkolenia zawodowego w danej klasie.
Rezultaty projektu:

  • nabycie nowych umiejętności i kompetencji, w tym pozytywne zakończenie praktyk potwierdzone certyfikatem Europass Mobilność i ECVET,
  • podniesienie umiejętności językowych (certyfikaty),
  • wypracowanie gotowości do podejmowania pracy w krajach UE, poprzez m.in. podniesienie samooceny,
  • poszerzenie oferty edukacyjnej przez szkołę i podniesienie jej rangi jako placówki o wysokim poziomie kształcenia zawodowego,
  • zdobycie doświadczenia w zakresie realizacji projektów unijnych,
  • budowanie i zdobywanie nowych doświadczeń przez partnera YIT, w zakresie projektów modelowych o znaczeniu długofalowym.

Pamiętnik z wyjazdów

Mobilność 1 – Mallow, marzec 2019

Emocje związane z wyjazdem trwały od kilku miesięcy, ale najbardziej nasiliły się w piątek 1 marca oraz w sobotę od samego rana. Pojawiały się pytania: jak się spakować, aby zmieścić się w 20 kg, jaki bagaż podręczny, co gdzie włożyć itp. O 15.00 spotkanie na lotnisku w Jasionce, łzy na pożegnanie. Rozstanie z rodzinami, nadanie bagażu. Uff, żaden nie przekroczył określonej wagi. Przejście przez bramki z akcesorium lekkim, kontrola osobista, jeszcze zakupy w sklepie bezcłowym (woda), odprawa paszportowa i już oczekiwanie na samolot.

Wsiedliśmy do samolotu, każdy odnalazł swoje miejsce. Emocje ogromne, jak będzie, niektórzy pierwszy raz w samolocie. Jeszcze kilka informacji po angielsku na temat bezpieczeństwa. WYSTARTOWALIŚMY. Lot trwał ponad trzy godziny. Było spokojnie. Bez turbulencji. Brawo dla pilota, wylądowaliśmy w Dublinie. Tam odprawa paszportowa, oczekiwanie na bagaże, wszystkie są. Spotkanie z kierowcą i wyprawa do Mallow. Trzy godziny w autokarze. Na miejsce dotarliśmy ok. pierwszej w nocy. Na parkingu oczekiwały na nas rodziny. Zostaliśmy błyskawicznie rozdzieleni według listy, wszyscy trafili do nowych rodzin i domów na najbliższy miesiąc. Pojawiły się kolejne emocje. Jak się porozumieć, jak będzie?

 

W niedzielę o godz. 11 spotkanie w biurze, zapoznanie z przedstawicielami goszczącej nas firmy Your International Training, przedstawienie regulaminu praktyki (po angielsku), samodzielny powrót nieznanymi ulicami do domu. Pogoda nas nie rozpieszczała. Było zimno, padał deszcz, chwilami sypał śnieg. Wieczorem odbyło się spotkanie u nauczycielek, w ich mieszkaniu czuliśmy się swojsko. Pierwsze dni upłynęły na zacieśnianiu relacji z naszymi nowymi rodzinami, poznawaniu różnic kulturowych i żywieniowych. Było coraz lepiej. Cały czas szlifowaliśmy język angielski i przełamywaliśmy bariery komunikacyjne. Na zakończenie tygodnia w sobotę przeżyliśmy wspaniałą wycieczkę do Parku Narodowego Killarney oraz pierwszy shopping w większym mieście. Pogoda w tym dniu też była wyjątkowa, świeciło słońce, nie padał deszcz. Humory dopisywały wszystkim. W uroczych miejscach powstały piękne zdjęcia.

Nadszedł dzień pierwszych spotkań z pracodawcami. I nowe emocje, czy damy radę, co będziemy robić, co z komunikacją w obcym języku. Okazało się, że jest dobrze, wykonywaliśmy przydzielone zadania, nieźle komunikowaliśmy się z opiekunami praktyk. Niektórzy dojeżdżali do innych miejscowości, były przesiadki, pociąg, autobus. Pokonywaliśmy wszystkie trudności. Wieczorami spotykaliśmy się u naszych nauczycielek, opowiadaliśmy o wszystkich przeżyciach, graliśmy w Rummikub. Czas leciał szybko. Wcześnie kładliśmy się spać, bo rano trzeba było wstać i dotrzeć do pracy na ustaloną godzinę. Nikt się nie spóźniał. Nasze nauczycielki/ opiekuni rozpoczęły kontrole praktyk. Odwiedzały nas w miejscach pracy, pytały o zachowanie, robiły zdjęcia. Było miło, zewsząd słyszeliśmy same pochwały.

Naszedł kolejny weekend, bardzo ważny dla Irlandczyków – dzień ich patrona świętego Patryka. Dla nas był to też niezwykły czas, przyjechał pan dyrektor z nową opiekunką panią Magdą. W sobotę z turystycznego autobusu „Hop-On Hop-Off” zwiedziliśmy Dublin. Trasa wycieczki wiodła przez najbardziej interesujące atrakcje Dublina. Mieliśmy możliwość wyjścia z autobusu na dowolnym przystanku w wybranym miejscu, a następnie powrotu i dalszej jazdy przez miasto. Zwiedzaliśmy stolicę we własnym tempie. Komentarz przewodnika, dostępny w wielu językach, pomagał nam w poznaniu historii i kultury miasta. Pogoda nie rozpieszczała nas w tym dniu, ale nie narzekaliśmy. W niedzielę spotkaliśmy się z naszym panem dyrektorem i wyjechaliśmy do Corku na paradę ku czci św. Patryka. Uczestniczyliśmy w wielkim irlandzkim święcie, emocje udzieliły się wszystkim.

W poniedziałek, który był dniem wolnym od pracy, odbyła się kolejna wycieczka (zajęcia kulturowe), tym razem do Kinsale. Zachwycaliśmy się jednym z najbardziej malowniczych kurortów na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Słynące z portu, korzystnego łagodnego klimatu i bezpiecznej przystani Kinsale jest idealnym miejscem dla żeglarzy, wędkarzy morskich i delfinów. W drodze do tego miejsca zatrzymaliśmy się w jednym z najstarszych (XVII wiek) fortów wojskowych w kraju – Charles Fort w kształcie gwiazdy. Był on kojarzony z najbardziej doniosłymi wydarzeniami w historii Irlandii, takimi jak wojna Williamite (wojna irlandzka) w 1689–1691 roku i wojna domowa toczona w latach 1922–1923. Zatrzymaliśmy się też nad morzem. Spacer po plaży, pamiątkowe zdjęcia i próba kąpieli. Nasze odważne dziewczyny zamoczyły nogi w słonej zimnej wodzie.

W poniedziałek pożegnaliśmy naszego pana dyrektora i panią Sylwię, którzy wrócili do Łańcuta. Na ostatnie dwa tygodnie pozostały panie Magda i Małgorzata, które opiekowały się nami i organizowały nam czas wolny. Wspólnie pisaliśmy dzienniczki praktyk po polsku i po angielsku, wypełnialiśmy ankiety, podpisywali dokumenty, wieczorami rozmawialiśmy i graliśmy. W ciągu dnia każdy był zajęty pracą w miejscach praktyk. Byliśmy zmęczeni, ale radośni z powodu pobytu w Mallow. W ostatnią sobotę wyszliśmy na wspólny spacer po mieście, zrobiliśmy sesję zdjęciową i nagrywaliśmy film z naszego pobytu za granicą.

W niedzielę 24 marca odbyła się kolejna wycieczka, tym razem nad morze do miasteczka Ardmore. Pogoda od kilku dni dopisywała, nie padał deszcz, było słonecznie i ciepło. Podziwialiśmy piękne klify, spokojne morze i plażę, która sięgała bardzo daleko, gdyż był odpływ. Następnie udaliśmy się do niewielkiego miasteczka Cobh, położonego u ujścia rzeki Lee. Zwiedziliśmy neogotycką katedrę św. Colmana, zbudowaną na planie krzyża łacińskiego. To budowla imponująca, potężna wewnątrz i z zewnątrz. Z placu katedralnego roztacza się wspaniały widok na port i ujście rzeki do morza.Cobh słynie też z wielkich migracji Irlandczyków, głównie do Ameryki. W latach 1848–1950 z miasta wypływały statki z emigrantami. Migracje te miały związek szczególnie z czasami wielkiego głodu, kiedy wypłynęło ok. 2,5 miliona Irlandczyków. Cobh było też ostatnim przystankiem w tragicznym dziewiczym rejsie Titanica, który z tego portu wypłynął do Ameryki 11 kwietnia 1912 roku.

Rozpoczął się ostatni tydzień pracy. Podsumowywaliśmy realizację wszystkich spraw, dokumentowaliśmy staż, zdobywaliśmy oceny z praktyk, kupowaliśmy pamiątki. Pogoda była piękna, czas uciekał coraz szybciej. Mallow i okolice były nam już dobrze znane, poruszaliśmy się swobodnie. W sobotę 30 marca wstaliśmy wczesnym rankiem, ponieważ o 7.00 wyjechaliśmy do Dublina. Na lotnisko dotarliśmy sprawnie, oddaliśmy bagaże, dopełniliśmy innych formalności. Po trzech godzinach staliśmy na płycie lotniska w Jasionce. Chwilę później wszyscy utonęliśmy w objęciach rodziny oraz znajomych. Wróciliśmy szczęśliwie do domu. To był wyjątkowy miesiąc, pełen wrażeń i doświadczeń.

Mobilność 2 – Sligo, październik 2019

Dzięki projektowi unijnemu POWER „Zdobywanie nowych doświadczeń zawodowych poprzez staże zagraniczne” 17 uczniów z Zespołu Szkół nr 3 w Łańcucie po raz kolejny odbyło praktyki zawodowe w Sligo, północno-zachodniej części Irlandii. W wyjeździe uczestniczyli uczniowie klasy II i III technikum kształcący się w zawodach: technik ekonomista, technik handlowiec ,technik organizacji reklamy, technik usług fryzjerskich. Pobyt trwał od 28 września do 26 października 2019 roku.

Przygotowania do wyjazdu miały miejsce od czerwca ubiegłego roku szkolnego i polegały na dodatkowych lekcjach z języka angielskiego. Uczniowie zakwalifikowani do wyjazdu uczestniczyli też w zajęciach kulturowych i kursie z bhp.

Trzy godziny lotu i postawiliśmy nogi na skąpanej w deszczu, mokrej ziemi irlandzkiej. Mimo deszczu powitanie przez rodziny goszczące rozgrzało nasze serca. Pierwszy dzień pobytu w Irlandii rozpoczął się od wycieczki na górę Knocknarea. Każdy metr pokonanej wysokości odkrywał piękny widok na ocean, zatokę i plażę serferską. Według legendy Wzgórze Królów jest miejscem pochówku królowej Maeve wraz z włócznią w ręku, aby być gotową do obrony wzgórza przed najeźdźcami.

Kolejny dzień rozpoczął się od wspólnego spotkania z pracownikami biura firmy pośredniczącej Your International Training. Spotkanie z przewodnikiem i zwiedzanie najciekawszych miejsc w Sligo. Przewodnik zapoznał nas z historią miasta, wyjaśnił skąd pochodzi nazwa. Zobaczyliśmy pomnik poety i pierwszego literackiego noblisty W.B. Yeatsa, katedry i historyczne budynki miasta.

Wszyscy uczniowie mieli praktyki w mieście Sligo w różnych firmach. Fryzjerzy w zakładach fryzjerskich. Ekonomiści: w biurze firmy produkcyjnej, w biurze rachunkowym, w biurze warsztatu samochodowego. Handlowiec odbywał praktykę w sklepie z podłogami, natomiast uczniowie reklamy pracowali w lokalnej gazecie i w dziale marketingu szkoły językowej.

Praktyki od poniedziałku do piątku, natomiast w sobotę i niedzielę wycieczki i lekcje języka angielskiego – tak nam upływały dni.

W kolejną niedzielę pojechaliśmy na całodniową wycieczkę na klify – około 70 km na północ od Sligo. W pierwszej kolejności zobaczyliśmy okolice Sligo i wodospad Glencar Waterfall. Następnie punkt widokowy Mullaghmore z malowniczymi wydmami i zamkiem Classiebawn w tle. Cel naszej wycieczki to Slieve League – góra i wybrzeże klifowe położone nad Oceanem Atlantyckim. Są najwyższymi na wyspie, drugimi co do wielkości w Irlandii i jednymi z najwyższych w Europie. To co zobaczyliśmy na miejscu nie oddadzą żadne zdjęcia i filmy. Niesamowite widoki: bezmiar oceanu, góry schodzące pionowo do wody, fale rozpryskujące się o skały i ten szum… Lunch w takich okolicznościach smakował wyśmienicie. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na plaży w miejscowości Bundoran – jednym z najpopularniejszych kurortów Irlandii.

W kolejnym tygodniu zwiedzaliśmy stolicę Irlandii. Podróż do Dublina trwała 3 godziny. Spacer po Dublinie rozpoczął się od figury Molly Malone usytuowanej na początku jednego z najbardziej popularnych deptaków Dublina Grafion Street. Pomnik Molly został wzniesiony w 1987 roku z okazji obchodów pierwszego tysiąclecia istnienia miasta. Przechodziliśmy w okolicach Temple Bar, poznaliśmy ciekawostki dotyczące jednego z najstarszych mostów żelaznych na świecie Ha’penny Bridge. Następnie zobaczyliśmypomnik Thomasa O’Conellaa i Gmach Poczty Głównej, która jest bardzo ważnym miejscem historycznym dla Irlandii. Tutaj garstka patriotów w 1916 roku rozpoczęła walkę o odzyskanie niepodległości Irlandii spod panowania brytyjskiego. Do dzisiaj budynek nosi ślady kul z tego okresu. Nasz spacer po Dublinie zakończył się przy budynkach Trinity College – najsłynniejszej irlandzkiej uczelni. Przewodnik w bardzo ciekawy sposób przedstawił nam krótką historię miasta, opowiedział wiele ciekawostek o stolicy Irlandii, a pod Wall of Fame uczył nas tańca irlandzkiego oraz piosenki o Molly Malone.

Kolejny weekend i następna wycieczka. W sobotę zwiedzaliśmy atrakcje najbliższej okolicy Sligo. Wystarczy odjechać 15-20 minut od miasta by zobaczyć bardzo ciekawe i interesujące miejsca. Wycieczka rozpoczęła się od podejścia do najwyższego w Irlandii, liczącego 150 metrów wodospadu Devils Chimney. Następnym punktem była słynna z powodu charakterystycznego wyglądu góra Ben Bulben. Z tą górą związanych jest też wiele legend i wydarzeń z historii Irlandii. Góra była też natchnieniem dla irlandzkiego poety W.B. Yeatsa. Z punktu widokowego, do którego dotarła nasza grupa rozpościerał się niesamowity widok na Ben Bulben i na ocean. Wycieczka zakończyła się na plaży Rosses Point. Jest to spokojne, cudowne miejsce z piaszczystą plażą, przy którym zachowana została naturalność środowiska. Zaskoczeniem dla nas był brak w tej okolicy infrastruktury gastronomicznej, tylko natura, cisza i spokój.

Stażyści mieszkali u rodzin irlandzkich w Sligo i okolicznych miejscowościach. W rodzinach goszczących czuli się bardzo dobrze, panowała rodzinna atmosfera, wspólnie gotowali, robili zakupy, spędzali czas wolny. Wspólne rozmowy to wyśmienita nauka języka angielskiego. Uczniowie smakowali irlandzkie potrawy, a niektórzy nawet przygotowywali polskie.

Ostatni tydzień pobytu to czas wypełniania dzienniczków praktyk i przymiarek pakowania walizek, które musiały pomieścić więcej kilogramów z powodu udanych zakupów.

Nadszedł dzień zakończenia praktyki. Uczniowie otrzymali certyfikaty i dyplomy ukończenia kursu języka angielskiego. Wszyscy zostali serdecznie pożegnani przez pracowników firmy pośredniczącej. Jeszcze tylko podróż na lotnisko w Dublinie, odprawa, lot i już byliśmy w ramionach naszych rodzin.

Pobyt na praktykach w Irlandii przyniósł bezcenne doświadczenia i niezapomniane wspomnienia. Uczniowie doświadczyli pracy w zagranicznych firmach, zdobyli dodatkową wiedzę i umiejętności zawodowe. Nauczyli się współpracy w zespole międzynarodowym. Nawiązali bardzo bliskie relacje z rodzinami goszczącymi, pokonali barierę językową i wzbogacili swoje słownictwo. Poznali inną kulturę i zobaczyli wiele atrakcyjnych miejsc zielonej wyspy.

Zapraszamy do galerii naszego szkolnego profilu na FB, gdzie na bieżąco zamieszczaliśmy zdjęcia i relacje z wyjazdów.

https://www.facebook.com/pg/zsn3lancut/photos/?tab=albums&ref=page_internal

Podczas wyjazdu do Sligo w Irlandii (mobilność 2), uczniowie biorący udział w projekcie, pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego, Magdaleny Krowickiej , opracowali broszurę „JĘZYK ANGIELSKI ZAWODOWY – SŁOWNICZEK ANGIELSKO – POLSKI”. Słowniczek jest do pobrania poniżej oraz dostępny w formie papierowej w bibliotece szkolnej. Materiał będzie świetnym uzupełnieniem lekcji podczas zajęć języka angielskiego zawodowego we wszystkich czterech kierunkach nauczanych w naszej szkole.

Skip to content